E-book: Gezonder eten in 21 dagen

Het heeft even een tijdje geduurd, maar eindelijk is hij af! Vorig jaar heb ik een cursus aangeboden, in 21 dagen naar een gezonder voedingspatroon. Nu heb ik de afzonderlijke mails daarvan, geïntegreerd tot een e-book. Ook heb ik wat dingen herschreven, omdat ik meer kennis en ervaring heb opgedaan.

In dit boek heb ik geprobeerd een antwoord te geven op de vraag wat nu gezonde voeding is en welke verschillen er zijn tussen de meest gehoorde voedingspatronen. En ik geef je tips hoe je zelf je voedingspatroon stapsgewijs kunt aanpassen! Nieuwsgierig? Voor 12,50 euro is hij voor jou! Bestel hem hier!

En als je een consult bij mij inplant, krijg je deze er gratis bij.

Meer info? Mail me op info@puuretenlekkerleven.nl

Liefs, Mirjam

Het is een beetje stil geweest… maar nu niet meer!

Dat klopt! In de afgelopen twee maanden is al mijn tijd gaan zitten in familiezaken, waar nu een beetje rust in komt. Dit heeft me heel veel tijd en energie gekost, waardoor de werkzaamheden voor Puur Eten, lekker leven en het op de hoogte houden van jullie compleet naar de achtergrond is geraakt.

Maar nu ben ik terug met heel veel nieuwe energie en ideeën. Vooral ideeën over hoe je een gezond voedingspatroon kunt invoeren en, nog veel belangrijker, ook kunt behouden! Kijk maar eens om je heen, op stations, tankstations, pretparken enzovoorts. De keuze in snacks, frituur, snoep, frisdrank en nog meer van dat is veel groter dan de opties als je bijvoorbeeld glutenvrij of suikervrij (of allebei) wilt (of moet?) eten. Bovendien betaal je ook nog eens minimaal het dubbele áls je al iets vindt. Dan is de lol er snel af tijdens zo’n dag. Bij mij tenminste wel!

Dus hoe doe je dat nou?

Als eerste is het belangrijk om voor jezelf een keuze te maken: wil je zoveel als mogelijk je voedingspatroon aanhouden of kies je ervoor om ook af en toe dingen te eten die gewoon lekker zijn, ongeacht of ze wel of niet gezond zijn. Het is belangrijk hier goed over na te denken, zodat je een dag onderweg met vertrouwen tegemoet kan zien. Je hebt dan twee keuzes. Of je bereidt de dag goed voor en maakt een dag van tevoren het eten klaar dat je de dag erop mee wilt nemen (en dat dus past in jouw voedingspatroon), of je kiest er bewust voor om het voedingspatroon van jouw voorkeur een dag te laten voor wat het is.  Beide keuzes zijn natuurlijk prima, mits het goed voelt voor jou!

Gezond eten is natuurlijk prima en een goed streven, maar als het je stress gaat opleveren om dit ook voor elkaar te krijgen, moet je je afvragen of het dat wel waard is. Mits je geen intoleranties hebt, zal een dag niet zo letten op wat je eet, je geen kwaad doen op de langere termijn. Maak het jezelf niet te moeilijk, eten moet wel leuk blijven, welke keuzes je ook maakt!

Als je wilt dat ik eens met je meekijk met jouw voedingspatroon, kun je een eenmalig consult bij mij inplannen. Dit consult duurt een uur en kost € 60,=. Hierin kijk ik met je mee in je normale patroon en bespreek met jou hoe je met enkele aanpassingen je lichaam een groot plezier kunt doen. Na afloop maak ik een afgepast voedingsadvies en krijg je enkele recepten om hiermee aan de slag te gaan.

Heb je hier interesse in? Bel me dan op 06-38163505 of mail me op info@puuretenlekkerleven.nl!

2019 wordt jouw jaar!

Nu 2018 op zijn einde loopt, is het voor veel mensen tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar. Had je jezelf doelen gesteld voor 2018 en heb je die ook gehaald? Of heb je het afgelopen jaar het heel erg druk gehad met alles en iedereen, maar heb je jezelf daarbij verwaarloosd? Veel mensen zetten onbewust hun eigen lijf en gezondheid onderaan het lijstje met prioriteiten, terwijl je gezondheid juist bovenaan zou moeten staan!

Waarom? Omdat jouw gezondheid bepaalt in hoeverre je kunt doen wat je wilt. Een gezond en fit lichaam stelt je in staat om bijvoorbeeld die wintersportvakantie te kunnen doen, of je kunt lekker op een warme zomerdag een lange fietstocht maken met je gezin. Of je hebt energie om na een lange werkdag nog je huishouden te doen of een leuke cursus te doen om wat nieuws te leren.

Als je slecht voor je lijf (en dus jezelf ;-)) zorgt, uit zich dat in vermoeidheid, futloos zijn, overgewicht en allerlei vage klachten. Ik kan je helpen om 2019 goed te beginnen door jezelf (en je voeding!) bovenaan het lijstje te zetten vanaf de eerste week.

Hoe? Ik bied een traject aan van 12 weken, wat start op maandag 7 januari 2019. Hierin wil ik graag samen gaan werken aan een gezond lichaam, door je voedingspatroon onder de loep te nemen en stapsgewijs aan te passen. De prijs van dit traject is € 150,= en omvat een uitgebreide intake van (ongeveer) een uur. In deze afspraak bepaal je zelf je doel en maken we samen een voedingsplan. In de weken daarna volgen er 5 afspraken van een half uur waarin we bespreken hoe het gaat en waar je nog tegenaan loopt.

Zie jij het wel zitten om met mij dit traject te starten? Mail me dan op info@puuretenlekkerleven.nl of bel naar 06-38163505.

Liefs, Mirjam

 

 

Eindejaarsactie!

De feestdagen komen er weer aan! En daarmee ook de stress: “Wat moet ik aan?!?!??” Zou jij graag voor de feestdagen nog een paar kilo afvallen zodat je dat leuke jurkje aan kunt? Ik kan je helpen! Voor € 99,= help ik jou in de komende weken om op een gezonde en duurzame manier een paar kilo af te vallen. De aanbieding bestaat uit 2 afspraken. De eerste afspraken bespreken we je huidige voedingspatroon en wat je wilt bereiken. Op basis hiervan geef ik je een aantal adviezen. Na een paar weken kom je nog een keer bij me langs en kijken we hoe het gaat en of je nog andere aanpassingen wilt/kunt doen.

Heb je hier interesse in? Neem dan contact op via 06-38163505 of info@puuretenlekkerleven.nl.

Duizend ballen in de lucht…

Eigenlijk heeft het niets met gezonde voeding te maken, maar eigenlijk ook weer alles… De afgelopen maanden heb ik geworsteld met alle ballen die ik in de lucht moet (of wil?) houden. Ik ben een alleenstaande moeder met een puberdochter met haar eigen issues, ik werk fulltime en wil daarnaast mijn eigen praktijk opbouwen. Dat zijn nogal wat wensen en vooral eisen die ik aan mezelf stel, want alles moet natuurlijk perfect!

En dat heb ik geweten. Ik heb geleerd dat als je te hoge eisen aan jezelf stelt, je jezelf eigenlijk alleen maar teleur stelt. En dat is niet waar ik gelukkig van word. Want ook mijn omgeving stelt eisen aan mij, verwacht dingen. Hoe moet je daar nou op een goede manier mee omgaan?

Ik denk dat 3 dingen hier heel belangrijk in zijn:
1. Duidelijke doelen stellen (en niet teveel tegelijk)
2. Grenzen aangeven (naar de mensen om je heen, maar ook naar jezelf!)
3. Goed voor jezelf zorgen, zowel geestelijk als fysiek. En daar komt de voeding toch weer om de hoek.

Nummer 3 is bij mij de afgelopen maanden niet gelukt, doordat ik 1 en 2 niet zo goed deed. Doordat ik van alles tegelijk wilde, kwam er uiteindelijk niets uit mijn handen. En dat gold ook voor mijn weekplanning en voorbereidingen in de keuken. En als ik dan eens me iets voorgenomen had, liet ik me steeds meeslepen door de mensen om mij heen in hun wensen en doelen, omdat ik mijn grenzen niet goed aangaf. Het gevolg is dat mijn gezondheid er niet op vooruit is gegaan en ik, door het veel te vaak kiezen voor slechte en suikervrije voeding me steeds slechter en vermoeider ben gaan voelen.
Ook mijn gewicht is toegenomen en elke dag had ik het gevoel dat ik mezelf teleurstelde….

Daarom heb ik vanaf vandaag een andere koers ingezet, en ik zal jullie meenemen in mijn tocht om op een gezonde manier (die goed vol te houden is!) een andere levensstijl aan te leren en ook vast te houden.

De voordelen van zo’n levensstijl zijn me inmiddels meer dan bekend en toch is er iets wat me elke keer weer van mijn pad afhaalt. Wat is dat toch? Ik denk dat voor mij vooral het stellen van een doel en het bewaken van mijn grenzen belangrijk zijn.

Mijn doel voor de komende week:
Elke dag eet ik 100% paleo (graan-, zuivel- en suikervrij en alleen onbewerkte voeding).

Ik heb bewust voor een “kleiner” doel gekozen om ervoor te zorgen dat het overzichtelijk blijft en ik het gevoel heb dat het haalbaar is. De eerste dag zit er inmiddels bijna op! Het enige lastige moment was dat mailtje met die traktatie die in de keuken stond, maar ik heb het mailtje gelijk weggegooid en ben doorgegaan met mijn werk. Vanmiddag heb ik een heel klein stukje chocolade genomen wat een collega me aanbood, maar dat was ook genoeg.

Hoe ga ik het de rest van de week volhouden?

Ik heb voor mezelf bekeken welke valkuilen er in de komende week zitten, ik heb een weekplanning gemaakt en vanochtend kwam ik de volgende quote tegen:

“De acties die je vandaag neemt, bepalen je leven in de toekomst”.

En deze vond ik zo motiverend, dat ik deze hier graag met jullie deel.

Elke keer als ik een lastig moment heb (en dat gaat zeker gebeuren!), denk ik hieraan.

Mijn uiteindelijke doel is om een zo gezond mogelijk lichaam te krijgen en ook te houden. Ik heb tenslotte maar een lijf en als die “stuk gaat” kan ik niet even een nieuwe kopen… Je zal me overigens nooit horen zeggen dat je ziekten volledig kunt voorkomen door gezonde voeding, maar je kunt wel de normale werking van je lichaam zo goed mogelijk ondersteunen door slechte voeding te laten staan en goede voeding te eten en dit maakt de kans om een ziekte te ontwikkelen een heel stuk kleiner!

De vakantie is weer voorbij…

Nu de vakantie echt weer voorbij is, is het ook voor mij weer back to basic! Klaar met alle suikerrijke, maar o zo ongezonde snacks, tussendoortjes en maaltijden. Ik heb inmiddels gemerkt dat ongezonde voeding mijn lijf echt geen goed doet.
 
Na een paar jaar op en af gezond eten, weet ik dat het niet vanzelf gaat om ongezonde voeding te laten staan. Je mindset en motivatie zijn minstens zo belangrijk. Om de knop om te zetten, heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt met redenen waarom ik gezond wil eten. Als ik het moeilijk vind, pak ik dit lijstje erbij en denk ik: oh ja… En ik maak met mezelf ook echt een afspraak om me te houden aan mijn planning. Want gezond eten is echt een stuk lastiger zonder goede planning.
 
Aan het eind van de dag ben je moe en als je dan nog moet bedenken wat je gaat eten, is je motivatie vaak ver te zoeken. Zorg dus dat je een planning maakt en dat je de juiste boodschappen van tevoren in huis haalt.
 
Wat voor mij goed werkt is dat ik direct na thuiskomst, gelijk doorloop naar de keuken en datgene ga maken wat ik had bedacht. Dan gun ik mezelf geen tijd om na te denken en krijgt het stemmetje wat trek heeft in iets makkelijks en ongezonds geen ruimte! 
Inmiddels zit ik alweer helemaal in het ritme en vrijdag is voor mij altijd de dag dat ik mijn planning voor de volgende week ga maken. Ik heb hiervoor een handig whiteboard met een dagindeling.
Mijn weekplanner
Nadeel is wel dat het soms lastig is om steeds weer nieuwe dingen erop te zetten. En als dat bord helemaal leeg is, heb ik ook wel eens moeite om te bedenken wat ik nu weer ga eten! Maar met een beetje geduld en creativiteit lukt het elke week weer.
Zou jij het leuk vinden als ik mijn weekplanning met je deel? Laat het me dan weten door een reactie op dit berichtje te geven.
Veel liefs,
Mirjam

Bestelling E-book

Hieronder kun je je gegevens invullen om mijn e-book “Gezonder eten in 21 dagen” te bestellen.

Als je nog vragen hebt, kun je een mailtje sturen naar info@puuretenlekkerleven.nl.

De invloed van voeding op je stemming

Wist je dat je voeding een behoorlijke invloed kan hebben op je stemming? Ik heb dit natuurlijk zelf ook gemerkt. Hoe slechter ik eet, hoe beroerder en chagrijniger ik mij ga voelen.

Het meest bijzondere vond ik dit toch wel bij mijn dochter van nu 17. Ze was al een aantal jaren depressief en onder behandeling. Met behulp van een diëtiste was er in ieder geval weer een normaal ritme in gekomen (ontbijt in de ochtend, lunch overdag en avondeten), want dat was echt helemaal zoekgeraakt, zonder dat ik dat in de gaten heb gehad! Een normaal voedingsritme is natuurlijk al heel belangrijk, maar wat je eet heeft ook heel veel invloed op hoe je je voelt.

Bij wijze van experiment is mijn dochter begin april overgestapt op een veel gezonder voedingspatroon. De geraffineerde suikers werden aan de kant geschoven, evenals brood. Haar ontbijt hield ze wel hetzelfde (een Breaker of een Activia yoghurtje) om te voorkomen dat ze haar ontbijt ging overslaan.

Omdat ik ook hierin van mening ben dat een voedingspatroon het beste vol te houden is, als het bij je past, heb ik hier geen punt van gemaakt. Gedurende 4 weken heeft ze zich behoorlijk goed aan het voedingspatroon gehouden, maar ze heeft echt wel af en toe een pizza gegeten of andere ongezonde dingen. Ze heeft gedurende deze weken een soort van stemmingskalender bijgehouden en langzaam maar zeker werd een verbetering in haar stemming zichtbaar. Ze heeft na deze 4 weken wel weer meer suikers gegeten, maar heeft moeten toegeven dat het echt wel invloed heeft. Als ze gezond eet, voelt ze zich echt beter, opgewekter…

Ik kan dat wel verklaren. Suikers (met name geraffineerde) zorgen voor een suiker”kick”, waarbij je bloedsuikerspiegel piekt en je je heel energiek voelt. Als die snelle suikers zijn opgenomen, krijg je echter weer een suiker”dip”, waardoor je je heel erg moe en futloos voelt. Bovendien hebben mensen met een depressie over het algemeen een tekort aan vitamine B3, wat onder andere zorgt voor depressieve gevoelens. Vitamine B3 wordt namelijk verbruikt om suikers te verbranden, veel suikers vraagt dus om veel vitamine B3. Natuurlijk zit er nog een veel diepgaander technisch verhaal achter, waarbij vitamine B3 nodig is bij de omzetting naar uiteindelijk serotonine (een stofje waar je je heel goed van gaat voelen), maar dit is in een notendopje een verklaring, waarom het eten van veel suikers een depressie negatief kan beïnvloeden.

Natuurlijk kroop ze af en toe tegen de muren op omdat het voor een puber heel erg lastig is om als enige een salade te eten, terwijl je klasgenoten lekkere broodjes en chips en chocolade naar binnen werken in jouw gezichtsveld!

Maar ze heeft het volgehouden en gebruikt dit onderwerp nu ook voor haar profielwerkstuk. Ik ben natuurlijk heel trots op haar!

Ik kan ook jou helpen de hoeveelheid suikers in je dagelijkse voeding te verminderen. Wil je weten hoe? Laat dan hieronder een reactie achter of neem contact op via 06-38163505.

Liefs, Mirjam

 

Mijn eigen zoektocht naar gezonde voeding

Het is inmiddels bijna 4 jaar geleden dat ik bekend raakte met de impact van gezonde voeding. Mijn dochter had een verwenbox voor me besteld omdat ik in twee dagen tijd twee keer op en neer naar het zuiden van Limburg was gereden vanwege een concert… en de schat ging in diezelfde week op kamp…

Een bon voor een cursus “40 dagen suikervrij” vond ik daarin. Ik heb me aangemeld voor deze online cursus en leerde van alles over suikers en het effect daarvan op onze gezondheid. Mijn interesse was gewekt! Niet alleen merkte ik dat ook ik last had van afkickverschijnselen, ook was ik een paar kilo lichter. Hierna verviel ik al gauw in mijn oude patronen, maar toch begon er iets te knagen.
Dus ik ben verder gaan zoeken en lezen op het internet. Een jaar of 3 geleden kwam ik in aanraking met de Paleo lifestyle en ik had direct het gevoel dat dit heel goed bij mij paste. Ook vanwege mijn fibromyalgie, die toen een behoorlijke rol speelde in mijn leven.
Begin 2015 kwam ik thuis te zitten en ik heb toen voor het eerst Paleo uitgeprobeerd. Ik heb een aantal weken heel streng volgens dit voedingspatroon gegeten en de resultaten waren bijzonder. Mijn energie ging echt met sprongen vooruit en de kilo’s (die er stiekem weer aangekomen waren) vlogen eraf. Maar toen ik weer aan het werk ging, bleek het heel erg lastig om vol te houden.

Eind 2016 was ik zwaarder dan ik ooit was geweest en ik was er klaar mee. Ik ben weer overgegaan op de Paleo leefstijl en ik ben toen een kilo of 6 afgevallen. Ik liet de teugels weer vieren en kwam langzaam maar zeker weer 3 kilo aan. Vorig jaar heb ik een cursus voor natuurvoedingsadviseur gevolgd (met succes!) en wist ik dat ik alles wat ik heb geleerd in de afgelopen jaren, wil overbrengen op anderen. Ik zie om mij heen heel veel mensen worstelen, maar door alle tegenstrijdige informatie is het ontzettend lastig om keuzes te maken. De Paleo leefstijl is nog steeds helemaal mijn ding, maar ook ik worstel met alle verleidingen om me heen.

Gelukkig blijven de kilo’s er nu af, omdat ik heb geleerd wat mijn lijf het prettigst vindt. Ik stap dus telkens weer over op Paleo en dat is nu zo’n 70% van de tijd mijn voedingspatroon.
Valkuilen heb ik inmiddels ook voldoende ontdekt en ik heb nu tactieken ontwikkeld om deze valkuilen te omzeilen!

Wil jij ook je voedingspatroon blijvend aanpassen? Neem dan contact met mij op via 06-38163505 of via info@puuretenlekkerleven.nl. Tot het eind van deze week gelden nog aangepaste tarieven!