Wist je dat je voeding een behoorlijke invloed kan hebben op je stemming? Ik heb dit natuurlijk zelf ook gemerkt. Hoe slechter ik eet, hoe beroerder en chagrijniger ik mij ga voelen.

Het meest bijzondere vond ik dit toch wel bij mijn dochter van nu 17. Ze was al een aantal jaren depressief en onder behandeling. Met behulp van een diëtiste was er in ieder geval weer een normaal ritme in gekomen (ontbijt in de ochtend, lunch overdag en avondeten), want dat was echt helemaal zoekgeraakt, zonder dat ik dat in de gaten heb gehad! Een normaal voedingsritme is natuurlijk al heel belangrijk, maar wat je eet heeft ook heel veel invloed op hoe je je voelt.

Bij wijze van experiment is mijn dochter begin april overgestapt op een veel gezonder voedingspatroon. De geraffineerde suikers werden aan de kant geschoven, evenals brood. Haar ontbijt hield ze wel hetzelfde (een Breaker of een Activia yoghurtje) om te voorkomen dat ze haar ontbijt ging overslaan.

Omdat ik ook hierin van mening ben dat een voedingspatroon het beste vol te houden is, als het bij je past, heb ik hier geen punt van gemaakt. Gedurende 4 weken heeft ze zich behoorlijk goed aan het voedingspatroon gehouden, maar ze heeft echt wel af en toe een pizza gegeten of andere ongezonde dingen. Ze heeft gedurende deze weken een soort van stemmingskalender bijgehouden en langzaam maar zeker werd een verbetering in haar stemming zichtbaar. Ze heeft na deze 4 weken wel weer meer suikers gegeten, maar heeft moeten toegeven dat het echt wel invloed heeft. Als ze gezond eet, voelt ze zich echt beter, opgewekter…

Ik kan dat wel verklaren. Suikers (met name geraffineerde) zorgen voor een suiker”kick”, waarbij je bloedsuikerspiegel piekt en je je heel energiek voelt. Als die snelle suikers zijn opgenomen, krijg je echter weer een suiker”dip”, waardoor je je heel erg moe en futloos voelt. Bovendien hebben mensen met een depressie over het algemeen een tekort aan vitamine B3, wat onder andere zorgt voor depressieve gevoelens. Vitamine B3 wordt namelijk verbruikt om suikers te verbranden, veel suikers vraagt dus om veel vitamine B3. Natuurlijk zit er nog een veel diepgaander technisch verhaal achter, waarbij vitamine B3 nodig is bij de omzetting naar uiteindelijk serotonine (een stofje waar je je heel goed van gaat voelen), maar dit is in een notendopje een verklaring, waarom het eten van veel suikers een depressie negatief kan beïnvloeden.

Natuurlijk kroop ze af en toe tegen de muren op omdat het voor een puber heel erg lastig is om als enige een salade te eten, terwijl je klasgenoten lekkere broodjes en chips en chocolade naar binnen werken in jouw gezichtsveld!

Maar ze heeft het volgehouden en gebruikt dit onderwerp nu ook voor haar profielwerkstuk. Ik ben natuurlijk heel trots op haar!

Ik kan ook jou helpen de hoeveelheid suikers in je dagelijkse voeding te verminderen. Wil je weten hoe? Laat dan hieronder een reactie achter of neem contact op via 06-38163505.

Liefs, Mirjam